Berita Baik, Kerajaan Umum Anak bawah 18 tahun, Layak Dapat BSH RM 480. Ini Syaratnya

Berhadapan dengan krisls ekonomi akibat kesan daripada pand3mik C0vid-19, membuatkan banyak sektor terkesan sekaligus memberi tekanan kewangan dalam setiap institusi keluarga.

Justeru, kerajaan masih komited dalam memberi bantuan kepada mereka yang layak, agar sedikit sebanyak dapat mengurangkan mas4lah kew4ngan dalam kalangan rakyat.

Anak bawah 18 layak dapat b4ntuan

Dalam satu kenyataan media, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, memaklumkan bahawa keluarga yang mempunyai anak di bawah usia 18 tahun, layak menerima b4ntuan Bantuan Sara Hidup (BSH).

Bagaimana pun, maksimum empat orang anak sahaja yang layak mendapat b4ntuan dengan setiap orang menerima RM120 pada fasa ketiga yang akan dibayar sebelum akhir Julai ini.

Maksimum empat orang

Tambah beliau, BSH kali ini merangkumi 3.8 juta isi rumah dan 1.2 juta individu bujang dengan implikasi kos sebanyak RM 3 billion.

“Sebagai contoh, isi rumah berpendapatan kurang RM2,000 dengan empat orang anak akan mendapat RM1,080 secara keseluruhan bagi bantuan BSH ini…”

Untuk pemberian BSH, isi rumah berpendapatan kurang RM2,000 akan menerima bayaran sebanyak RM600 manakala, isi rumah dengan pendapatan antara RM2,001 – RM3,000 (RM350).

Bagi isi rumah berpendapatan antara RM3,001 – RM4,000 akan menerima BSH sebanyak RM250 manakala, golongan bujang (40 tahun ke atas) berpendapatan kurang RM2,000 (RM400).

Rata-rata netizan melahirkan penghargaan atas usaha murni kerajaan dalam membantu meringankan beban rakyat

“Syukur Alhamdulillah rezeki..terima apa yg kerajaan nak beri..jgn merungut itu ini..

Sumber : Astro Awani

Antaranya lagi..

Stok bekalan PPE hanya bertahan 2 Minggu” – Dr Hisham r4yu sumbangan rakyat Malaysia

Dalam sidang media yang berlangsung di Kementerian Kesihatan Malaysia, Doktor Noor Hisham Abdullah menegaskan bahawa bekalan sut perlindungan diri (PPE) bakal habis dalam masa 2 minggu. Oleh itu beliau menyeru kepada masyarakat yang ingin menderma, maka dermalah kepada Kementerian Kesihatan.

“Bekalan setakat ini sekurang-kurangnya akan bertahan dalam 2 minggu. Sekiranya ada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) nak derma, bolehlah derma kepada kita.”

PKP fasa ketiga boleh tamatkan C0V-19, kata – Dr Noor Hisham

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan ini, pihaknya beliau sentiasa melaksanakan perolehan untuk menambahkan bekalan stok Sut Perlindungan diri ini melalui 3 cara.

katanya, langkah itu harus dilaksanakan dari semasa ke semasa kerana penggunaan PPE dik3san meningkat dari dua kali ganda kepada 10 kali ganda, berikutan penul4ran C0V-19.

“Kita sentiasa periksa simpanan bekalan PPE KKM di peringkat negeri dan hospital kerana kadar penggunaan meningkat berlipat kali ganda berbanding keadaan biasa.

“Oleh itu, kita membuat perolehan untuk tambah bekalan menerusi tiga pendekatan,” katanya pada sidang media harian C0V-19-, di sini, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, tiga kaedah yang digunakan untuk menambah bekalan PPE adalah bersandarkan perolehan pukal untuk semua negeri menerusi pengurusan di peringkat pusat.

Selain itu, katanya, perolehan dilaksanakan di peringkat negeri menerusi pejabat kesihatan dan berbekalkan penyaluran derma oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

“Kita perlu tambah PPE sebab gunakan ia setiap hari, berbanding keperluan ventilator, justeru perolehan harus sentiasa dilaksanakan dari semasa ke semasa.

“Oleh itu, kita sentiasa alu-alukan derma daripada NGO untuk menambah simpanan bekalan semasa PPE,” katanya.

Kepada soalan tenaga sukarelawan, Dr Noor Hisham berkata kementerian setakat ini menerima bantuan 54 petugas yang ditempatkan di wad C0V-19-19 dan 65 pakar daripada sektor swasta.

Beliau berkata, lebih 1,000 jururawat dan pegawai perubatan turut tampil menghulurkan tenaga untuk membantu barisan hadapan memer4ngi penul4ran C0V-19-19.

PPE berkurang

“Kita bekerja dengan mereka untuk perkhidmatan jangka pendek dengan meneliti kepakaran masing-masing.

“Sesiapa yang mempunyai kepakaran, khususnya bekerja di wad unit raw4tan rapi (ICU) akan ditempatkan di jabatan berkaitan dan ditawarkan kontrak enam bulan.

“Kementerian juga terbuka dengan konsep kerja yang lebih anjal, contohnya seseorang pakar hanya boleh berkhidmat dua hari setiap minggu, maka mereka ditempatkan mengikut waktu kerja kitaran selama 10 jam,” katanya.

Dalam sidang media tersebut, Dr Noor Hisham ,mengulas mengenai penggunaan pl4sma pes4kit yang sembut dan beliau memaklumkan bahawa terlalu awal untuk menyatakan bahawa pl4sma bekas pes4kit C0V-19 boleh digunakan untuk merawat pes4kit lain

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: rentas asia

Be the first to comment on "Berita Baik, Kerajaan Umum Anak bawah 18 tahun, Layak Dapat BSH RM 480. Ini Syaratnya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*