[VIDEO] Hanya Kerana Sebuah “Motosikal”. Pemuda Ini Sanggup Buat Lapor4n P0lis Mahu Ibunya Dipenj4ra. Tindakan Pegawai Polis Ini, Buat Ramai S3bak..

SEBAGAI anak, apa pun yang berlaku kita sepatutnya menghorm4ti kedua orang tua yang telah melalui p3rit j3rih membesar kita sejak dari kecil.

Bagaimana lain berlaku di negara seberang ini. Hanya kerana sebuah motosikal, seorang anak sanggup membuat lapor4n pol1s terhadap ibunya.

Lapor Kompas.com, seorang lelaki di Lombok Tengah, Nusa Tenggara Barat (NTB), berusia 40 tahun membuat lapor4n pol1s terhadap ibu kandungnya yang berusia 60, kerana m4salah motosikal.

Bagaimanapun, laporan itu ditol4k terus oleh AKP Polis Kasat Reskrim Pusat Lombok, Priyo Suhartono.

Video mengenai penol4kan lapor4n itu viral di media sosial Facebook dan YouTube. Dalam video berdurasi 14 minit itu, nampaknya lelaki itu bersama Priyo dan pegawai polis lain duduk bersama.

Dalam video tersebut, Priyo dengan tegas tidak mahu menerima lapor4n kes tersebut, bahkan mengarahkan anggotanya untuk berbuat perkara sama.

“Tolong pulang, kami dari balai polis tidak akan bertindak lanjut untuk kes ini, saya minta maaf,” kata Priyo.

Di samping itu, Priyo juga mengingatkan lelaki tersebut, jika hanya soal motosikal, harga dirinya diibaratkan terhad pada kenderaan itu.

“Mohon maaf bos, kalau anda meng3jar motor itu sampai bers3lisih faham kerana motor itu, harga diri anda samalah seperti motor itu,” katanya.

Sahkan tidak mahu terima laporan

Ketika dihubungi Kompas.com, Priyo mengesahkan bahawa dia tidak mahu menerima laporan kes tersebut. “Ya, saya tidak mahu menerima. Saya cadangkan untuk ia dirundingkan dengan keluarga,” kata Priyo menerusi pesanan ringkas.

Priyo menjelaskan, pers3lisihan itu bermula apabila h4rta tingg4lan bapa lelaki itu yang juga suami ibunya dijual dengan harga Rp200 juta (RM59k). Setelah dijual, ibu mendapat bahagian sebanyak Rp15 juta (RM4.4k). Wang itu kemudian digunakan untuk membeli motosikal.

Namun, menurut Priyo, motosikal itu kemudian diletakkan di rumah keluarga. “Lelaki itu (pelapor) menjual tanah ayahnya seharga Rp200 juta, ibunya diberi Rp15 juta, lalu membeli motor ibunya. Kemudian motosikal yang digunakannya bersama saudaranya, anak itu keberatan,” kata Priyo.

Sebelum ini dilaporkan, sebuah video yang menunjukkan Unit Penyi4satan Jen4yah Polis Lombok Tengah AKP Priyo Suhartono menol4k laporan dari seorang anak dari Lombok Tengah yang ingin mem3njarakan ibu kandungnya, viral di Facebook dan YouTube.

Susulan video yang dilihat, Priyo menasihati dan memberi pemahaman kepada lelaki terbabit bahawa kewujudan ibu tiada duanya di bumi.

Moga masal4h kedua-duanya dapat diselesaikan secara baik dan ramai yang mengambil pengajaran. -AG

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: SH

Be the first to comment on "[VIDEO] Hanya Kerana Sebuah “Motosikal”. Pemuda Ini Sanggup Buat Lapor4n P0lis Mahu Ibunya Dipenj4ra. Tindakan Pegawai Polis Ini, Buat Ramai S3bak.."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*