SURAM dan sarat dengan kerinduan. ‘Dalam kesukaan tetap sebut ayah, ayah’ -Nor Hidayah

SURAM dan sarat dengan kerinduan. Itulah luah Nor Hidayah Mohd Ali, 28, balu Allahyarham Abam Bocey pada Hari Raya Aidilfitri ini yang disambut bersama anak tunggal mereka, Syed Uthman Hamzah Al Juffrey yang kini berusia 11 bulan. 

Hidayah mengakui paling meruntun jiwa adalah tatkala anaknya tercari-cari kelibat Abam yang tidak berkesempatan meraikannya bersama bapa tersayang.

“Saya rindu sangat dengan arwah Abam. Perkara yang saya paling rindu adalah persiapan raya yang memang arwah lakukan. Biasanya dia pergi beli langsir, baju raya dan sebagainya untuk raya tapi tahun ini sekelip mata semua itu sudah tiada.

“Apatah lagi saya tak dapat nak gambarkan betapa sedih dan sayu apabila melihat wajah anak kecil kami, Hamzah yang baru pertama kali ingin menyambut hari raya bersama-sama tapi ayahnya sudah tiada. 

“Persiapan raya untuk tahun ini sekadar untuk Hamzah saja sebab tahun pertama dia. Saya belikannya baju raya, songkok, tanjak dan sampin. Dia suka sangat tapi dalam kesukaannya itu, dia tetap menyebut ‘ayah’ ‘ayah’. Hanya Allah yang tahu perasaan saya,” katanya.

Hidayah berkata jika arwah masih ada, Abam adalah orang paling teruja untuk membuat persiapan raya buat anak kesayangannya itu.

“Kenangan yang saya ingat mengenai arwah kalau masa raya adalah dia suka makan masakan saya terutama rendang, kuih dan biskut. Terlalu banyak kenangan yang tak dapat saya lupakan. 

“Terasa lumpuh separuh badan bila sekelip mata dia tiada. Rasa hilang semangat tapi demi anak, saya bangkit dan kuatkan diri,” katanya.

Hidayah dan Allahyarham Abam atau nama sebenar Syed Umar Mokhtar Syed Ridzuan, 32, mendirikan rumah tangga pada 2017 dan mereka dikurniakan seorang cahaya mata.

Pada 10 Februari lalu, Abam yang juga anggota kumpulan Bocey meninggal dunia secara mengejut di kediamannya dan ketika pengebumian lebih 2,000 orang mengiringi jenazahnya dari masjid hingga ke tanah perkuburan.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: HM

Be the first to comment on "SURAM dan sarat dengan kerinduan. ‘Dalam kesukaan tetap sebut ayah, ayah’ -Nor Hidayah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*