Tanda pagar #PemanduM4bukMembvnuh jadi topik trending di Twitter. Solid4riti rakyat Malaysia tuntut keadilan..

TATKALA penduduk Amerika Syarikat sibuk ‘berp3rang’ isu Black Live Matters sejak beberapa hari lalu, rakyat di Malaysia turut bersolid4riti menuntut keadilan bagi kes kem4tian yang berpunca daripada pemandu m4buk.

Menerusi pemerhatian mStar di Twitter, tanda pagar #PemanduMabukMembunuh dan #BlackLiveMatters menduduki tangga teratas topik trending di negara ini.

Ia susulan kes terbaharu melibatkan Mohamed Zaili Mohamed, 44, yang m4ut selepas motosikal yang ditungganginya dir3mpuh sebuah kereta, dipercayai dipandu lelaki m4buk.

Lebih p1lu, kejadian di Lebuhraya Sultan Iskandar, Kuala Lumpur itu berlaku sewaktu dia dalam perjalanan pulang selepas menghantar makanan yang dijual isterinya.

Kes kem4tian George Floyd turut mendapat perhatian masyarakat di Malaysia.

Rata-rata pelayar Twitter menzahirkan rasa kes4l, simp4ti, g3ram dan m4rah atas kejadian yang menimpa m4ngsa.

Malah, mereka turut menuntut agar undang-undang baharu yang lebih tegas dapat diperkenalkan secepat mungkin.

Tolong ambil tindakan untuk sikap begini. Kesian dekat orang yang tengah cari rezeki malam-malam untuk anak bini.

PELAYAR TWITTER

“Berapa ramai indvidu lagi perlu terkorban? Kami menuntut undang-undang yang lebih tegas.

“Selain dari hukvm pem4buk, boleh ke siasat jugak individu yang ada kat last location pem4buk sebelum diorang start driving sebab mereka la patut take responsibility untuk pastikan sama ada pem4buk patut drive atau tak masa tinggalkan tempat itu.

“Tolong ambil tind4kan untuk sikap begini. Kesian dekat orang yang tengah cari rezeki malam-malam untuk anak bini,” tulis beberapa netizen.

Sementara itu, kata kunci Black Live Matters turut mendapat perhatian rakyat negara ini susulan kes seorang lelaki kulit hitam, George Flyod yang didakwa meningg4l dunia ketika ditah4n polis di bandar Minneapolis.

Kejadian terbaharu melibatkan pemandu m4buk ternyata dikes4li rakyat negara ini.

Kematian Floyd, 46, mencetuskan rasa mar4h sehingga berlakunya rusvhan besar-besaran di negara itu apabila seorang pegawai polis kulit putih, Derek Chauvin bertindak di luar bat4s kemanusia4n ketika men4han mangs4.

Rakaman video menunjukkan Chauvin menekan lututnya di l3her mangsa walaupun Floyd berulang kali mengatakan “tolong saya tidak boleh bernafas” sebelum disahkan meningg4l dunia pada Isnin lalu.

Rata-rata rakyat di negara ini kelihatan peka dengan isu berkenaan dan turut sama mendoakan keadilan untuk m4ngsa.

Malah, netizen turut berkongsi kisah masing-masing yang mana isu perk4uman juga masih wujud di negara ini.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: mStar

Be the first to comment on "Tanda pagar #PemanduM4bukMembvnuh jadi topik trending di Twitter. Solid4riti rakyat Malaysia tuntut keadilan.."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*