Perok0k beris1ko mendapat kompl1kasi lebih teruk COV1D-19. -KKM

KUALA LUMPUR: Jika mesej am4ran bahaya merokok di kotak rokok tidak dapat memberi kesan secara menyeluruh, golongan perokok perlu berfikir banyak kali selepas ini bahawa mereka beris1ko tinggi untuk mendapat kompl1kasi yang lebih t3ruk jika dijangk1ti COV1D-19.

Ia susulan analisa Kementerian Kesihatan (KKM) memaklumkan, jumlah kem4tian akibat COV1D-19 terhadap individu merokok lebih tinggi, berbanding bukan perokok iaitu 17.6 peratus berbanding 12.1 peratus.

Justeru, perokok dinasihatkan, bu4ng tab1at merokok dengan segera, amalkan pemakanan yang sihat demi kesihatan diri sendiri dan orang di sekeliling anda.

Sebelum penul4ran COV1D-19, tabiat merokok sudah terbukti mengakib4tkan pelbagai jenis peny4kit dan boleh mel3mahkan sistem imuniti manusia, termasuk meros4kkan paru-paru namun masih ada perokok tidak menghir4ukan fakta itu.

Sedar atau tidak, merokok meningkatkan ris1ko terhadap jangk1tan bakt3ria dan v1rus terutama ketika p4ndemik COV1D-19 ketika ini, jadi pilihan di tangan anda.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melalui kenyataan, baru-baru ini juga memaklumkan bahawa perokok adalah beris1ko tinggi untuk mendapat komplikasi yang lebih t3ruk jika dij4ngkiti v1rus COV1D-19.

Dalam pada itu, setelah hampir tiga bulan rakyat negara ini meneruskan rutin seharian dengan pematuhan terhadap Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), tidak dinafikan golongan bujang antara yang terkesan kerana tidak dapat bertemu keluarga tercinta di kampung halaman ekoran w4bak COV1D-19.

Memahami situasi itu, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata kebenaran rentas negeri bagi individu bujang untuk bertemu keluarga masih dibincangkan dan meminta golongan itu bersabar.

Tujuan kerajaan mengenakan arahan PKPB bukanlah untuk memudar4tkan keadaan tetapi demi keselamatan rakyat keseluruhannya agar matlamat memutvskan rantaian v1rus COV1D-19 di negara ini tercapai.

Menerusi info grafik yang dikongsi oleh Pusat Kesiapsiagaan dan Tindakan Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC) KKM semalam, perkembangan terbaru itu menyaksikan hanya empat negeri yang masih kekal dengan zon hijau iaitu Terengganu, Perlis, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Setakat 12 tengah hari semalam, terdapat 57 k3s positif COV1D-19 dilaporkan dan daripada jumlah itu, 43 adalah k3s membabitkan bukan warganegara, 10 k3s import yang mendapat jangkitan di luar negara dan hanya empat k3s penular3n tempatan dalam kalangan warga tempatan.– BERNAMA

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: BH

Be the first to comment on "Perok0k beris1ko mendapat kompl1kasi lebih teruk COV1D-19. -KKM"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*